שתף קטע נבחר

4.5 שנות מאסר לישראלי שסייע למחבל ממצר

אחמד כבהה, בן 20, מהיישוב אום אל קוטוף הסמוך לקו התפר באזור ואדי ערה, הורשע בסיוע למחבל שביצע את הפיגוע במצר בשנת 2002. בפיגוע נרצחו חמישה בני אדם: רויטל אוחיון ושני ילדיה מתן ונועם, מזכיר המשק, יצחק דורי ותרצה דמרי

ארבע שנות מאסר וחצי נגזרו הבוקר (יום א') בבית-המשפט המחוזי בחיפה על אחמד כבהה, שסייע למחבל שביצע את הפיגוע בקיבוץ מצר בחודש נובמבר 2002. בפיגוע נרצחו חמישה בני אדם.


כבהה, צעיר בן 20 מהיישוב אום אל קוטוף הסמוך לקו התפר באזור ואדי ערה, הורשע בשתי עבירות נשק, וכן במתן שירות להתאגדות בלתי מותרת, חיפוי, ירי באזור מגורים ומגע עם סוכן זר. השופטים, חיים פיזם, אריה רזי ושושנה שטמר, הרשיעו אותו בכל סעיפי האישום למעט עבירת נשק אחת.  


הפיגוע במצר אירע ב-11 בנובמבר 2002, סמוך לשעה 23:30, חדר מחבל לקיבוץ מצר. הוא ירה לעבר קבוצת אנשים ליד חדר האוכל והרג את תרצה דמרי, בת 42. כששמע את הירי, מיהר למקום מזכיר המשק, יצחק דורי, בן 44, ונורה אף הוא למוות. בשלב זה פרץ המחבל לבית מגורים וירה למוות ברויטל אוחיון, בת 34, ובשני ילדיה, מתן בן ה-5 ונועם בן ה-4.


בתום מסע הרצח, ברח המחבל מהקיבוץ. מספר שעות לאחר הפיגוע, סמוך לשעה 4:30 לפנות בוקר, ישב כבהה בקרבת ביתו, כאשר לפתע הגיח מהחשיכה אדם חמוש בנשק מסוג קלצ'ניקוב ומחסניות. היה זה המחבל - סרחאן סרחאן.


הוא ביקש מכבהה שיסיע אותו לטול כרם, אולם כבהה הסביר לו כי אינו בעל רישיון נהיגה וכי אין בבעלותו רכב. לפיכך ביקש ממנו המחבל כי ישמור עבורו את הנשק כדי שלא ייתפס על-ידי כוחות הביטחון. השופטים קבעו כי הנאשם הבין שסרחאן הוא "לוחם", מה גם שבחקירתו במשטרה סיפר כי בשעות הבוקר כששמע על הפיגוע, "ידעתי שהאיש הזה שבא אלי הוא שביצע את הפעולה".


בהמשך יצרו גורמים מארגוני המחבלים קשר עם כבהה וביקשו כי ישיב את הנשק שהופקד אצלו, ולבסוף אכן החזיר כבהה את הנשק, לא לפני שהשתמש בו במטווח פרטי וירה בו 20 כדורים. הנשק הוחזר רק כ-20 ימים לאחר הפיגוע.


השופטים קבעו בגזר הדין כי אין לקבל את טענת פרקליטו של כבהה, עו"ד אחמד מסאלחה, שטען כי יש להתייחס אל הנאשם כאל צעיר קל דעת שלא הבין את פשר מעשיו.


לטענתם, "היה עליו לדעת בבירור שהוא נותן יד למחבל אשר עסק באופן כלשהו בפעילות ביטחונית, וכן שהוא מסייע לו בשמירה על הנשק כדי שלא ייתפס על-ידי כוחות הביטחון כשהוא חמוש... הוא ידע או הסיק שסרחאן ביצע את הפיגוע הרצחני בקיבוץ מצר ולמרות זאת לא דיווח למשטרה או לכוחות הביטחון על פגישתו עם פעיל ארגון טרור".

 

השופטים הוסיפו כי הם רואים לנגד עיניהם "את הצורך החיוני להביע סלידה ממעשיו של הנאשם ולשלוח מסר מרתיע כלפיו וכלפי אחרים לבל יעלו בדעתם לסייע בכל דרך שהיא לארגוני הטרור ולפגוע בביטחון תושבי הארץ". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ 2
נשלח לכלא. כבהה
צילום: ערוץ 2
צילום: איי פי
מתן ונועם אוחיון
צילום: איי פי
צילום: איי פי
אבי אוחיון בהלוויית אשתו ובניו
צילום: איי פי
מומלצים