שתף קטע נבחר

10 המשחקים הגדולים בתולדות המונדיאלים

מ-1930 ועד היום נערכו אין ספור משחקים במסגרת המונדיאל. חלקם נחשבים עד היום כחוויות הכדורגל האולטימטיביות, כאלו שהותירו באוהדים חותם שנשתמר עד היום. ניסינו לדלות עבורכם מדברי ימי הטורניר, עשרה מבין המפגשים המרתקים ביותר שיעשו לכם נעים בתאים האפורים

המילה 'מונדיאל' נוצרת בתוכה רגעים, שחקנים, קבוצות, מאמנים אבל בעיקר משחקים. אנחנו מתרגשים כשהם מתחילים, הופכים לחסרי סבלנות בזמן שהם בהפסקה וכוססים ציפורניים כשהם מתקרבים לסיום. אחרי לא מעט התלבטויות ושינויים, מוגשים לכם עשרת המשחקים הגדולים בתולדות המונדיאל שלא נשכח לעולם. מי יודע? אולי אחרי הטורניר הקרוב נוכל להוסיף לרשימה עוד משחק או שניים. וסליחה לאלו שנשארו בחוץ.

 

10. רומניה - ארגנטינה 2:3, שמינית הגמר 1994

 

המשחק הטוב ביותר בארה"ב 94'. ארגנטינה, בלי דייגו מראדונה שסולק מהמונדיאל אחרי התוצאות החיוביות בבדיקת הסמים, פגשה את רומניה, עם האחד והיחיד, גיורגי חאג'י. כבר אחרי 11 דקות נכבש השער הראשון של אילייה דומיטרסקו, שסובב כדור חופשי מדהים מ-30 מטרים, לחיבור הרחוק של לואיס איסלאס. ארגנטינה הישוותה מפנדל של גבריאל באטיסטוטה אחרי 5 דקות בלבד.


גיורגי האג'י (מימין) "המראדונה של הקראפטים" (איי.פי)

 

הקצב המטורף נמשך ובדקה ה-18 הגיע השער השלישי במשחק והשני של רומניה ודומיטרסקו, אחרי בישול גאוני של חאג'י. 13 דקות אחרי ההפסקה דומיטרסקו גמל לחאג'י בבישול נהדר. הקפטן הרומני בעט נהדר מ-16 מטר לרשת וקבע 1:3, אותו הצליח אבל באלבו לצמק בלבד בדקה ה-76.

 

9. ברזיל - שבדיה 2:5, גמר 1958 

 

שמונה שנים אחרי ההפסד הכואב ב"מראקנה", חזרה נבחרת ברזיל למעמד הגמר שם היא פגשה את המארחת, שבדיה, בגמר הראשון שהועבר בשידור ישיר ברחבי העולם. לידהולם כבש למארחים בדקה הרביעית וגרם לברזילאים לחוות פיגור בפעם הראשונה בטורניר, מה שגרם לאוהדי ה'סמבה' לחשוש. ואולם, בדקה התשיעית הגיע השוויון מרגליו של ואווה, שכבש שוב אחרי 21 דקות מבישול של גארינצ'ה והעלה את ברזיל ל-1:2.


פלה. נשאר עם הזכרונות (רויטרס)

 

עשר דקות בתוך המחצית השנייה התגלה לעולם המלך הראשון של הכדורגל, פלה. ילד הפלא בן ה-17 קיבל כדור גובה, עצר על הירך, הקפיץ מעל המגן השוודי ושלח וולה לרשת, 3:1 ענק. מריו זאגלו, שזכה עם ברזיל בתואר כמאמן 12 שנה אח"כ, כבש את הרביעי בדקה ה-68 וסימונסון השוודי צימק ל-4:2 בדקה ה-80. המילה האחרונה הייתה שייכת לפלה, שכבש שער נוסף בדקה ב-89, אשר חתם את התוצאה בגמר הפורה בתולדות הגביע העולמי.

 

8. ברזיל - איטליה 1:4, גמר 1970

 

הנבחרת הטובה בעולם באותה תקופה וכנראה גם הטובה בהיסטוריה, ברזיל 70', פגשה את איטליה בגמר הטורניר במכסיקו. "הסמבה" עלתה ליתרון כבר אחרי 19 דקות משער בנגיחה של פלה, אבל ה'אזורה' העקשנים חזרו למשחק משער של בונינסיינה (37'). ברזיל לחצה ולחצה, וחזרה להוליך בדקה ה-65 משער של גרסון.

 

חמש דקות לאחר מכן הוכפל היתרון, כשז'רזיניו, שכבש בכל משחק בטורניר (שיא מונדיאל), העלה ל-1:3, ובדקה ה-86 נכבש השער היפה ביותר במשחק, ואחד המפורסמים בתולדות הגביע העולמי: פלה נתן מסירה לשטח מת, ומהאגף הימני הגיח קרלוס אלברטו ששיחרר מ-16 מטר בעיטה חזקה לחיבור הרחוק של אלברטוסי. ניצחון מוצדק לחניכיו של זאגלו, שנכנס בזכות המשחק הזה לספרי ההיסטוריה, כשהפך לראשון שזוכה במונדיאל כשחקן וכמאמן.

 

7. אנגליה - קמרון 2:3, רבע הגמר 1990

 

ללא ספק, המשחק הטוב ביותר באיטליה 90', שהפגיש בין הנבחרת הטובה ביותר של אנגליה מאז 1966, לנבחרת האפריקאית הטובה בהיסטוריה. המחצית הראשונה נסגרה עם יתרון 0:1 לאנגליה משער של דייויד פלאט בדקה ה-25. בדקה ה-61 הצליח רוז'ה מילה לסחוט פנדל, אותו הבקיע עמנואל קונדה וארבע דקות לאחר מכן הושלם המהפך עם שער של אקקה, מבישול של מילה. בדקה ה-83 איזן גארי ליניקר את התוצאה מהנקודה הלבנה, ושלח את המשחק להארכה. אותו ליניקר קיבל פנדל נוסף בדקה ה-105, אותו הוא בעט חזק למרכז וקבע ניצחון לאנגלים.

 

6. איטליה - מערב גרמניה 3:4 (אחרי הארכה), חצי הגמר 1970

 

בחצי הגמר הראשון של מכסיקו 70' נפגשו שתי הענקיות של אירופה- איטליה, אלופת היבשת, וגרמניה, הפיינליסטית מגמר 66'. עקב החום הכבד באיצטדיון ה"אצטקה" במכסיקו סיטי, לא התעלה המשחק לרמה גבוהה בהתחלה ושחקני שתי הקבוצות נגררו למשחק איטי. למרות זאת, כבר אחרי 8 דקות נכבש השער הראשון לזכות איטליה, מבעיטת וולה של רוברטו בונינסיינה.

 

גרמניה, בראשות ה"קייזר" פרנץ בקבנבאואר והחלוץ האימתני, גרד מולר, לחצה ולחצה ולבסוף השיגה את השוויון בתוספת הזמן משער של הבלם קרל היינץ שנלינגר. בקנבאואר, שנפצע בידו, לא שיחק בהארכה, וגרמניה החליטה ללכת על כל הקופה, מה שנראה היה כמהלך מוצלח בדקה ה-95 כשמולר כבש את ה-1:2. השמחה של הגרמנים נמשכה שלוש דקות בלבד עד שער השוויון של בורגניץ', ובדקה ה-103 היה זה ג'יג'י ריבה שהעלה את איטליה ליתרון בפעם השנייה במשחק. "דר בומבר" מולר לא וויתר והשווה ל-3:3 בדקה ה-110 עם שערו השני, אבל 2 דקות אח"כ כבש ג'יאני ריברה את הרביעי של איטליה וחתם את תוצאת המשחק המדהים הזה, שמחזיק בשיא השערים להארכה במסגרת הגביע העולמי.

 

5. מערב גרמניה - צרפת 3:3 (4:5 בפנדלים), חצי הגמר 1982

 

12 שנה אחרי אותו טורניר במכסיקו, קיבלנו עוד משחק דרמטי, באותו שלב, ושוב עם מערב גרמניה. הפעם היריבה הייתה צרפת, עם מישל פלאטיני וז'אן טיגאנה. כבר מתחילת המשחק גרמניה הלכה אחורה, כצפוי, אבל הצליחה לכבוש ראשונה בדקה ה-17, מרגלי פייר ליטברסקי. צרפת חזרה למשחק בדקה ה-26 דומיניק רושטו הוכשל ברחבה, ופלאטיני איזן מהנקודה הלבנה.

 

רבע שעה מפתיחת המחצית השנייה היינו עדים לאחד הרגעים האלימים ביותר בתולדות הכדורגל: השוער הגרמני טוני שומאכר, עלה לכדור גובה יחד עם הצרפתי פטריק באטיסטון. שומאכר יצא עם הרגל קדימה ,כיסח לבאטיסטון את הלסת ואפילו לא קיבל צהוב, כשהבלם הצרפתי יורד מהמגרש עם שתי שיניים חסרות ומאושפז בבית החולים.

 

המשחק הלך להארכה שסיפקה את הדרמה האמיתית. אחרי 2 דקות בלבד העלה מריוס טרזור את ה'טריקולור' ליתרון ראשון במשחק, ובדקה ה-98 כבש אלן ז'ירס את ה-3:1. אבל יש משפט שאומר, ואתם מוזמנים לשנן ולחזור בקול: לא מספידים את נבחרת גרמניה. שני שערים תוך שש דקות של קרל היינץ רומיניגה (102) וקלאוס פישר (108) הצילו את חניכיו של יופ דרוול, ושלחו את המשחק לפנדלים, שם ניצחו הגרמנים 5:4 אחרי שתי החמצות של הצרפתים. בגמר הצדק נעשה וגרמניה הפסידה. מקרה שחזר על עצמו גם 4 שנים אח"כ.

 

4. אנגליה-מערב גרמניה 2:4 (אחרי הארכה) , גמר 1966

 

"מולדת הכדורגל", אנגליה, שפישלה עד המונדיאל הביתי בכל המונדיאלים האחרים בהם השתתפה, פגשה ב'וומבלי', במעמד המלכה אליזבת, את מערב גרמניה, עם בקנבאואר במונדיאל הראשון שלו. עד הדקה ה-89 הובילו האנגלים 2:1 משערים של ג'ף הרסט ומרטין פיטרס, אבל שער מוזר של וובר הגרמני בדקה ה-90 שלח את המשחק להארכה.

 

11 דקות בתוך ההארכה פרץ אלן בול באגף הימני, והעביר כדור רוחב למרכז הרחבה, שם חיכה ג'ף הרסט. האנגלי בעט תוך כדי נפילה, והכדור פגע במשקוף וניתז לקרקע, ברגע המחלוקת הגדול ביותר בגביע העולם. עד היום, למרות בדיקות חוזרות ונשנות במכשירים המשוכללים ביותר, אף אחד לא יודע האם הכדור עבר או לא עבר את הקו. בסופו של דבר, אישר השופט השוויצרי דיינסט את השער (לא לפני שהתייעץ עם הקוון), ואנגליה חזרה להוליך.

 

כל גרמניה עלתה להתקפה כדי להשוות, וחניכיו של אלף רמזי ירדו לבונקר והעיפו כדורים ליציע, עד הדקה ה-120, אז מסר הקשר האחורי האגדי, בובי צ'רלטון, כדור על מגרש שלם לג'ף הרסט החופשי. הכדור הגיע ליעדו, הרסט בעט לחיבורים, הבטיח את ניצחונה של אנגליה והפך לשחקן היחיד בהיסטוריה שכובש שלושער בגמר מונדיאל.

 

3. ברזיל-צרפת 1:1 (4:3 בפנדלים), רבע הגמר 1986

 

12 שנה לפני הגמר ההוא בסנט דניס, אירח איצטדיון "חליסקו" בגוואדלחרה את אחד המשחקים האיכותיים ביותר בתולדות המונדיאל לדעת רבים, בין צרפת האגרסיבית לברזיל היצרתית. שלא כמו הגמר ב-98', המשחק הזה נחשב לשקול.

 

שתי הקבוצות לחצו מההתחלה כדי לכבוש אך החמיצו ממצבים קורצים, עד שהגיעה הדקה ה-17 ואיתה הבעיטה של קארקה שהכניעה את ז'ואל באטס,0:1 ברזיל. צרפת תקפה גלים גלים והשיגה את השוויון בדקה ה-41 מרגלי פלאטיני, בשער היחיד שברזיל ספגה לאורך כל הטורניר.

 

16 דקות לסיום הזמן החוקי הכשיל השוער הצרפתי באטס את ברנקו ברחבה, והשופט הורה על הנקודה הלבנה. זיקו, אולי השחקן הכי חשוב בנבחרת הברזילאית, ניגש לבעוט, אבל באטס זינק נהדר והדף, 1:1 בתום הזמן החוקי. בהארכה היו לשתי הנבחרות הזדמנויות מצוינות לכבוש, אבל מאחר שלא עשו כן, גלש המשחק לבעיטות הכרעה.


לואיס פרננדז. גם אני שותף (ראובן שוורץ)

 

סוקראטס בעט ראשון, אבל באטס, שעצר לזיקו בדקה ה-74 , עשה זאת שוב. במצב של 3:3 ניגש פלאטיני לבעוט את הכדור הרביעי של ה'טריקולור'- והחטיא. לברנקו הייתה הזדמנות להעלות את ברזיל ליתרון, אבל גם הוא החמיץ, כשהבעיטה שלו פגעה בקורה. את הכדור האחרון של צרפת בעט מיודענו, לואיס פרננדז. הבחור האמוציונלי עמד בלחץ והבקיע, ומיד רץ להתחבק עם פלאטיני. צרפת עלתה לחצי הגמר, שם היא הודחה ע"י מערב גרמניה.

 

2. ברזיל - איטליה 3:2, שלב הבתים השני 1982

 

הטורניר של 1982, שהתנהל במתכונת של שני שלבי בתים ולאחר מכן שלבי נוק-אאוט, יצר בית חלומי במסגרת שלב הבתים השני, שכלל את איטליה, ברזיל וארגנטינה (תודו שאפילו במשחקי מחשב זה לא קורה). במשחק המכריע על העלייה לחצי הגמר נפגשו איטליה האנדרדוג, וברזיל, תחת הדרכתו של טלה סנטאנה. אגב, במשחק שפט הישראלי אברהם קליין.

 

דווקא "הסקואדרה אזורה" הייתה זו שעלתה ליתרון ראשון בדקה החמישית, משערו הראשון של פאולו רוסי בטורניר. 7 דקות אח"כ איזן סוקראטס הברזילאי את התוצאה, אבל בדקה ה-25 השלים רוסי צמד והעלה את הכחולים ליתרון בפעם השנייה במשחק. 23 דקות בתוך המחצית השנייה השווה פלקאו, ששיחק באותה תקופה ברומא, ל-2:2, אבל בדקה ה-75 שוב היה זה רוסי שהחזיר את היתרון לאיטליה, כשדחק מקרוב בעיטה של טארדלי בדרך ל-3:2 ולשלושער אישי מדהים. בדקה ה-90 הדרמה הגיעה לשיאה, כשדינו זוף בן ה-40 עצר ממש על קו השער נגיחה של אוסקר, והבטיח את ניצחון נבחרתו.

 

1. ארגנטינה-אנגליה 1:2, רבע הגמר 1986

 

המשחק הזה סיפק את כל האלמנטים הדרושים בכדי להפוך למפורסם בהיסטוריה של הכדורגל- שערורייה, מהלך ענק, ופרק נוסף ומשמעותי בסיכסוך ממושך.

 

20 שנה אחרי המכות ברבע הגמר בוומבלי, נפגשו ארגנטינה ואנגליה באותו השלב באיצטדיון ה"אצטקה" במכסיקו. במחצית הראשונה לא היו אירועים מיוחדים ששווה לספר עליהם, ולכן נדלג הישר לדקה ה-51 במחצית השנייה: מראדונה, עבר שני שחקנים אנגלים, מסר לחברו לקבוצה, חורחה ולדאנו, ונכנס לרחבה במטרה להשלים את הדאבל-פס. ולדאנו ניסה למסור למראדונה, אבל סטיב הודג', הפריע ובעט את הכדור מעלה לעבר הרחבה. השוער האנגלי, פיטר שילטון זינק עלה כדי לקלוט והיה בטוח כי הכדור בידיים שלו אבל דייגיטו (1.66 מטר) השחיל יד ושלח את הכדור לרשת. מחאות השחקנים האנגלים עלו בתוהו והשופט התוניסאי אישר את השער, ארגנטינה ביתרון.


דייגו מראדונה. שומר אמונים לארגנטינה (רויטרס)

 

לא אוהבים משחק מלוכלך? 4 דקות אח"כ, מראדונה כיפר על הכל. עם שער המאה. הדהרה של הקשר הארגנטיני התחיל בחצי המגרש שלו ולא נעצרה למרות נסיונותיהם של הודל, ריד, סנסום ובוצ'ר. בסוף, כאילו מקרה "יד האלוהים" לא הספיק, הוא לא ויתר על ההזדמנות לחלוף גם על פני שילטון המסכן, וסגר ריצה של 60 מטר עם כדור שני ברשת האנגלית, בשער שזכה בתואר "שער המאה של פיפ"א". מדהים.

 

בדקה ה-81 הצליח גארי ליניקר הנהדר לצמק ל-2:1, אבל זה היה המשחק של ארגנטינה ובעיקר של מראדונה, שבאותו יום קיצי, ב-22 ביוני 1986, נכנס לספרי ההיסטוריה.

 

12 שנה אח"כ, במסגרת שמינית הגמר של צרפת 98', נפגשו שתי הנבחרות בשנית ואנגליה שוב אכלה אותה. אחרי 2:2 ב-120 דקות (שכללו גם שער מדהים של אואן והרחקה טיפשית של בקהאם) גלש המשחק לפנדלים. דווקא הרנן קרספו היה הראשון להחמיץ בבעיטה השנייה של ארגנטינה, אבל שני פיספוסים אנגלים, של פול אינס ודייויד באטי, שלחו את התכולים-לבנים לרבע הגמר.  

 

היו מועמדים אבל לא נכנסו לרשימה:

 

ברזיל-הולנד 94' 2:3

ספרד-ניגריה 98' 3:2

ספרד-דנמרק 86' 1:5

ברזיל-אורוגוואי 50' 2:1

בריה"מ-בלגיה 86' 3:4

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרנץ בקנבאואר
צילום: רויטרס
מומלצים