שתף קטע נבחר

בסתיו הגוף מבקש לאכול יותר: איך לא לעלות גרם

אחד המכשולים של תקופת הסתיו הוא הרעב המתגבר והצורך התמידי בנשנוש. כדי להתכונן לשינויי הטמפרטורות לא מספיק להחליף את המלתחה - צריך גם להקדיש תשומת לב לתזונה

אט-אט, הקיץ מפנה את מקומו לסתיו. משב בריזה קל ומפתיע, שקיעות ההולכות ומקדימות או נחליאלי מקפץ, כולם מבשרים שבקרוב נאפסן את השרב בארון לצד הגופיות הקצרצרות. הסתיו שתכף יגיע, הוא עונה המאופיינת בהפכפכות מזג האוויר, באווירת התכנסות ולעתים אף בדיכאון קל. 

 

המעבר מהקיץ הלוהט והתוסס אל החורף הקר והמסוגר הוא מסמליה של העונה הממשמשת. כדי להתכונן לשינוי הטמפרטורות צריך לא רק להחליף את המלתחה - אלא גם להידרש לתזונה. שכן אחד המכשולים הגדולים של תקופת הסתיו הוא הרעב שמתגבר והצורך בנשנוש תמידי.

 

למה זה קורה? פשוט כי זו דרכו הטבעית של הגוף, שמתחיל לצבור שכבת שומן שתגן עלינו מפני קור החורף. במקביל, גם המוח שלנו עובר שינוי. הימים מתקצרים ואיתם מתמעט אור השמש, המשפיע על הפרשת הורמון הסרוטונין. הסרוטונין אחראי על מצב הרוח, ועל תחושות ההנאה והשובע. יחד עם האור פוחתת גם רמת הסרוטונין במוח, ואיתם מצב הרוח.

 

איך זה קשור לצורך לנשנש - ולמה אנחנו משתוקקים דווקא לפחמימות? הסרוטונין מיוצר מחומצה אמינית בשם טריפטופאן, המצויה בעיקר בבשר בקר והודו, בדגים דוגמת טונה, הליבוט וסלמון, בגבינת קוטג', בננות, סויה, ביצים, שומשום ובוטנים. אלא שכדי שהסרוטונין יעבור את מחסום הדם-מוח צריך להיות די אינסולין בדם. וכדי שיהיה אינסולין בדם יש צורך בפחמימות. זו הסיבה לכך שעם תום הקיץ, הגוף דורש יותר ויותר פחמימות.

 

הדרך להתמודד עם התשוקה לפחמימות היא פשוט לאכול מהן, אך לבחור בפחמימות מלאות שאינן מתעכלות במהירות. כך מרוויחים פי שלושה: הגוף משקיע יותר אנרגיה בפירוק ובעיכול הפחמימות; הסוכר משתחרר בגוף לאט יותר ורמתו נשמרת לאורך זמן כך שאין קפיצות הגורמות לנו לפשוט על המקרר; ויש הפרשה מתמדת של אינסולין, המשגרת אספקה רצופה של סרוטונין למוח.  

 

פחמימות מלאות מצויות בדגנים כמו אורז מלא, קינואה, גריסי פנינה או כוסמת. בסתיו ובחורף מומלץ לבשל אותם ולהוסיף לפי הטעם תבלינים, בצל מטוגן, פטריות, בטטות ועוד. אילו מזונות נוספים מתאימים לסתיו?

 

  • סלטים טריים: מרכיב חשוב בתפריט היומי, לא רק בשל תכולת הוויטמנים, המינרלים והסיבים התזונתיים הרבים שבירקות, אלא גם בשל יכולתם למלא את הבטן במקום הפחמימות והשומנים. בסתיו מומלץ להוסיף לסלט הטרי תוספות חמות, כמו עוף מוקפץ, טופו מושרה ומוקפץ, פטריות חמות, ירקות מוקפצים כמו שעועית ירוקה ואפונה ועוד, ככל העולה בדעתכם.

 

  • ירקות מוקפצים: דרך נהדרת נוספת ליהנות מיתרונות הירק ועדיין להתחמם. ירקות מכל הסוגים, בתוספת אטריות אורז או שעועית דקות, נבטים וג'ינג'ר, יכולים להיות ארוחה נפלאה, בריאה וקלה להכנה.

 

  • אנטיפסטי וירקות קלויים: חצילים, בטטות, זוקיני ואפילו עגבניות, הכל הולך. מפזרים על הירקות מעט שמן זית, מוסיפים טימין, רוזמרין או שום, ומתפנקים מול הטלוויזיה או יחד עם חברים. תענוג. 

 

  • מרקים קלים: טרם הגיע זמנם של המרקים המוקרמים ותבשילי הבשר, אך מרק ירקות קל, עם או ללא תוספת דגנים כמו גריסי פנינה או אורז חום, יעשה את העבודה.

 

  • תבלינים: פלפל שחור, ג'ינג'ר, הל, טימין, פלפל אדום חריף, שום ובצל, וכמובן קינמון. מעבר לטעם, התבלינים מוסיפים חום למזון והופכים כל ארוחה לחמימה יותר.

 

  • חליטות תה: טעימות, מחממות, בעלות סגולות בריאותיות, ומשפרות את מצב הרוח. הלבנדר מרגיע ומעודד, ויעיל לטיפול בבעיות גזים, כאבי בטן וכאבי ראש; הרוזמרין ממריץ ומשפר את זרימת הדם, וכן מרגיע כאבי בטן וגזים; הקינמון מחמם, מעודד ופותח את הלב; המליסה העדינה מצוינת להרגעת מערכת העצבים, להתמודדות עם  מתח וחרדה, לטיפול בהפרעות שינה וגם בלבעיות במערכת העיכול; ואילו הקמומיל משכך כאבים, מרגיע ונלחם בכאבי בטן וגזים. בדיוק כמו המליסה, גם הוא מתאים מאוד לילדים.

 

אז צאו מהדיכאון, לבשו חולצה ארוכה, ויחד עם כוס תה חם וחברים צאו לחוף הים כדי ליהנות מהשקיעות האחרונות של הקיץ.

 

שרית חבר-חן היא נטורופתית ומרצה בכירה לנטורופתיה במרכז לרפואה משלימה - סמינר הקיבוצים
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוסיפים חום למזון. תבלינים
צילום: יעל גרטי
צילום: סי די בנק
טעימות ומחממות. חליטות תה
צילום: סי די בנק
ד"ר רק שאלה
מומלצים