שתף קטע נבחר

שיבא: הרופא ניתח בטעות את הברך הבריאה

פרסום ראשון: ביום ראשון השבוע הגיעה אישה לשיבא לניתוח ארתרוסקופיה בברך ימין. כשהתעוררה מהניתוח גילתה לתדהמתה שהניתוח התבצע בטעות בברך השמאלית. שיבא: טעות מצערת, התנצלנו בפני החולה

הניתוח עבר בשלום, אולם בברך הלא נכונה. ל-ynet נודע שביום ראשון השבוע הגיעה אישה לבית החולים שיבא בתל-השומר לניתוח ארתרוסקופיה בברך ימין. החולה הורדמה, אולם הרופא ניתח בטעות את הברך האחרת. התקלה התבררה לאחר שהמנותחת התעוררה מההרדמה, אז גילתה שנותחה בצד הלא נכון.

 

ארתרוסקופיה של הברך הוא ניתוח שבו מוחדר מכשיר בעובי עיפרון לתוך הברך. המכשיר מחובר למצלמה ודרכו ניתן לראות כל איזור בברך ולבצע בו פעולות כירורגיות זעירות, בהן שיוף הברך. על פי ההערכות מבוצעים מאות ניתוחים כאלה מדי שנה בישראל. 

 

נהלים של משרד הבריאות ונהלים פנימיים של בתי החולים מגדירים רשימת נושאים (צ'ק ליסט) שיש לבדוק לפני כל ניתוח למען בטיחות המטופל. כך למשל, מוודאים לפני הניתוח את סוג הדם של המטופל, רגישות לתרופות, ועוד. משרד הבריאות מגדיר כי הרופא המנתח צריך לסמן על גופו של המטופל את האיבר שבו מתקיים הניתוח, כאשר המטופל עירני ועדיין לא הורדם. בנוסף, מספר אנשי צוות בחדר הניתוח מוודאים גם הם שהאיבר המנותח הוא האיבר הנכון ובפרט כאשר מדובר באיבר זוגי (זרוע, כתף, רגל וכד'). 

 

ולמרות נהלים אלו, מתרחשות מדי פעם תקלות. רק בחודש שעבר נותחה ברמב"ם אישה בצד הלא נכון של המוח, כנראה בשל טעות בפיענוח של בדיקת ההדמיה. כתוצאה מכך, המנתח הושעה.

 

אין נתונים מדוייקים על היקף התופעה, אך ישנה הערכה כי באחד מכל 30 אלף ניתוחים עלולה לקרות טעות אנוש בזיהוי האיבר אותו צריך לנתח. 

 

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "למרות קיום נהלים ברורים לסימון צד, ארעה טעות מצערת והחולה עברה ניתוח ארתרוסקופיה בברך בצד שגוי. בית החולים מתחקר כיצד התרחש המקרה במטרה למנוע אפשרות של שגיאה בעתיד. האירוע התרחש במהלך תקופת הטמעת תהליך 'פסק זמן', המחייב תדרוך נוסף לפני הניתוח כדי למנוע בדיוק אירועים כאלה. הטעות הוסברה לחולה בתום הניתוח בשקיפות מלאה, כפי שנהוג בשיבא, ובית החולים התנצל בצורה כנה בפני המטופלת".

 

המידע הראשוני התקבל במייל האדום
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הניתוח הצליח, אבל בברך הבריאה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים