דקלה זקס נכנסת בשערי הלונה פארק, חובשת כובע גדול ומרכיבה משקפי שמש. קטנה, רזה מאוד, בהירה, כמעט שקופה, נראית עוד ילדה בין העשרות שבתור לרכבת הרים.
רעיון חכם לבוא עם כובע, שילדים לא יזהו ויציקו.
"בכלל לא חשבתי על זה, פשוט ממש חם היום".
בפעם האחרונה שכותבת שורות אלה בילתה בלונה פארק, דפנה דקל עמדה על הבמה ושרה "מי יציל את הבית שלי?". כך אני אומרת לזקס כשאנחנו עומדות בתור הדחוס לאנקונדה. "אין לי מושג מי זאת", היא תוקעת בי מבט מבולבל. "נו, זאת ששרה 'זה רק ספורט'", אני מנסה, אבל גם זה לא אומר לה כלום. כשאני מזכירה את דודידו היא מהנהנת, "אה, אני מכירה", היא אומרת פתאום, "לא ידעתי שמדובר באשה אמיתית". לא נעים.
6 צפייה בגלריה
לכוכבי "גאליס" לא כיף. זקס
לכוכבי "גאליס" לא כיף. זקס
לכוכבי "גאליס" לא כיף. זקס
(צילום: אוהד רומנו)
לא בגלל שזקס בת ה־23 גרמה לי להרגיש מבוגרת הרבה יותר מ־26 שנותיי, ולא כי אנחנו עוד רגע עולות על רכבת הרים לא ממש סימפטית, אלא יותר בשל העובדה שכשאמרתי לה שדקל, עבור ילדת ניינטיז שכמותי, היא מה שזקס הופכת להיות עבור ילדי 2014 (ועוד כמה שנתונים בהמשך, בעזרת השם), הבנתי שההשוואה די מופרכת. אחרי הכל, לדקל היו מעריצות פסיכיות שחרטו את שמה על זרועותיהן, ואילו לזקס - שמגלמת את התפקיד הראשי ב"שוברי גלים", סדרת הנעורים השוסית בערוץ הילדים של yes ששבה זה עתה להמשך עונתה הראשונה - נדרשות ארבע שעות בפארק השעשועים ושלוש או ארבע בחילות לפני שילדה נבוכה בשם איילת ניגשת אליה ושואלת בחשש אם היא "מופיעה אולי בטלוויזיה". כשאיילת הקטנה מבקשת תמונה, זקס מסתובבת אליי עם חיוך, ספק הקלה ספק מבוכה. לעומת זאת, שתי טינאייג'ריות שפגשתי קודם לכן ליד מתקן הבלרינה כן מנויות של yes, ושתיהן טרם שמעו עליה. מה שכן, כמה ילדים שרדפו אחרינו לספינת פיראטים שאלו אם היא הופיעה באירוויזיון. בדיוק הזמן להושיב את זקס במרכז הפארק ולבדוק את מדד ההערצה.
6 צפייה בגלריה
לא מתחילים איתה הרבה. WTF? זקס וידיד
לא מתחילים איתה הרבה. WTF? זקס וידיד
לא מתחילים איתה הרבה. WTF? זקס וידיד
(צילום: אוהד רומנו)
רוצה שנקרא לכמה ונראה אם מזהים? או שזה מביך, מעליב?
"לא זה ולא זה. נראה לי שאם אתה מנסה בכוח שיזהו אותך זה קצת פתטי. אין לי בעיה שיזהו או לא יזהו אותי. אבל כשאחד החברים שלי מנסה בשביל הצחוק לגרום לילדים לזהות אותי זה קצת מביך. אני מרגישה את ההצלחה של הסדרה באינסטגרם, בפייסבוק".
ציפית לאיזו היסטריה סביב "שוברי גלים"? מה את חושבת על מה שעובר על כוכבי "גאליס", למשל?
"כשאתה שומע על זה מהצד, לא נראה לי שאתה באמת מסוגל לדמיין לחלוטין מה זה להיות שם. אם זה מרתיע אותי? זה מרגיש לי מאוד רחוק. כן, ילדים מזהים אותי, זה דווקא כיף ונחמד. הם מאוד מתוקים. זה תמיד תלוי בסיטואציה ובכמות האנשים. למשל, לא נראה לי שלכוכבים של 'גאליס' יהיה כיף ללכת ללונה פארק. כשאני הולכת ברחוב אנשים מבוגרים יותר מסתכלים עליי, אומרים אחד לשני, 'היא מהטלוויזיה'. אבל בעיקר ילדים מזהים".
6 צפייה בגלריה
קצת חננה קצת פצצה. זקס
קצת חננה קצת פצצה. זקס
קצת חננה קצת פצצה. זקס
(צילום: אוהד רומנו)
את יכולה להסתובב בדיזנגוף סנטר?
"כן, ואני עושה את זה לא מעט כי אני גרה ליד. הלכתי בסנטר לא מזמן, שני ילדים מבקשים להצטלם, זה בסדר, זה לא קשה בשום צורה. זה נחמד ואפילו משעשע לאנשים שאיתי".
אנחנו יורדות מאחד המתקנים היותר מסחררים וזקס, שהשאירה לי סימנים על היד בשל אחיזה חזקה מדי, נראית מזועזעת. "אני עדיין קצת מעורערת", היא אומרת ולא מתכוונת לשום רכבת הרים.
מה קרה?
"כמעט מתתי לפני יומיים. אני גרה עם אלה ארמוני, (כן, הבת של דפנה ארמוני) ששיחקה איתי בסדרה ונהיינו חברות מאוד טובות. חזרתי הביתה בלילה עם מאנץ', והכנתי לעצמי סלט. היא וחבר שלה בדיוק הלכו לישון, ופתאום נכנסתי לחדר שלהם נחנקת. באמת באמת נחנקת. היא נבהלה, התחילה לדפוק לי על הגב, ואני משתנקת ומצפצפת ואומרת להם להזמין אמבולנס. והוא, במין קור רוח מדהים, פשוט עשה לי היימליך ב־4:00 בבוקר והציל את חיי. נתקע לי איזה ירק בגרון".
6 צפייה בגלריה
"אם אתה מנסה בכוח שיזהו אותך זה קצת פתטי". סלבריטאות מעניין לה את הביצה
"אם אתה מנסה בכוח שיזהו אותך זה קצת פתטי". סלבריטאות מעניין לה את הביצה
"אם אתה מנסה בכוח שיזהו אותך זה קצת פתטי". סלבריטאות מעניין לה את הביצה
(צילום: אוהד רומנו)
אני שמחה שזו האסוציאציה שלך בלונה פארק.
"הסיטואציה הזאת עולה לי כל כמה שעות, זה כל כך סוריאליסטי. איך את מתנהלת עם אדם שהציל לך את החיים?".
שאלה טובה. והנה עוד אחת: איך את מסכמת את חוויית הצילומים? כבר למדת לגלוש?
"זו היתה חוויה מדהימה. התחלתי ללמוד גלישה אחרי הצילומים והיה לי סוף סוף זמן. לפני שבועיים בערך הייתי בים עם המורה שלי ואיזה ילד חמוד שגם גולש שחה אליי עם הגלשן, חתר אליי ואמר לי 'את יעל מ'שוברי גלים', נכון? נכון שאת עושה את כל הפעלולים שלך בעצמך?'. אני והמורה שלי הסתכלנו זה על זה. הוא ראה אותי גולשת, ואם זה אמין - זה משמח. אני מקווה שבעונה הבאה אעשה את הפעלולים שלי בעצמי".
היא הצעירה בין שלושה אחים, כולם נהנים מאותו גוון שיער לוהט. ירושלמית במקור (נכדתו של ראש העיר המיתולוגי, טדי קולק ז"ל), גדלה בישוב רעות, היתה "ילדה מפוקסת", לדבריה, לא ג'ינג'ית קלאסית. יעל, הצעירה העצמאית והאמיצה שמנסה לברר מה עומד מאחורי מות אביה הגולש ב"שוברי גלים", הוא תפקיד המשחק הראשון שלה. חתיכת פריצה, גם אם ילדי הלונה פארק עדיין לא עטים עליה בהמוניהם וחונקים אותה בהערצתם. זה עוד יקרה, תהיו בטוחים, ואם אתם צריכים איזושהי הוכחה, תבלו כמה דקות בפורומי רשת שקשורים לסדרה ובכלל, לקהל היעד. "הסתובבתי בקניון עם חברות ומישהו פנה אליי ושאל אותי אם מעניין אותי לדגמן", היא משחזרת את הרגע שבו נפתחה לה הדלת לעולם הבידור בגיל 17. "זה לא כל כך עלה בדעתי עד אז, תמיד הייתי מאוד קטנה ונראית עשר שנים מתחת לגיל האמיתי שלי. זה פתח בפניי עולם שלחלוטין לא הכרתי ולא היה לי שום קשר אליו. זה סקרן אותי, כי זה היה מאוד רחוק מהמקום שגדלתי בו".
כי את קצת חננה.
"(צוחקת) כן".
6 צפייה בגלריה
"אני חושבת שגם כילדה לא הייתי טובה עם ילדים". זקס מוכנה ללימודים
"אני חושבת שגם כילדה לא הייתי טובה עם ילדים". זקס מוכנה ללימודים
"אני חושבת שגם כילדה לא הייתי טובה עם ילדים". זקס מוכנה ללימודים
(צילום: אוהד רומנו)
אז את ודאי מסתדרת עם מה שנדרש ממודל חיקוי לילדים.
"יש דברים שאני לא עושה גם ככה. אני לא מעשנת, אני לא שותה, אני בסך הכל קצת חננה, כן. אני יוצאת בדרך כלל למקומות סולידיים עם אנשים שאני נהנית לדבר איתם. אם זה מסיבות אז לפעמים מסיבות טבע".
הופה!
"אבל זה לא קרה לי הרבה בזמן האחרון", היא צוחקת.
אנחנו עומדות בתור לעוד רכבת הרים, ואני שואלת אותה מתי היא תעשה פסטיגל. "את יודעת, לא מזמן התקשר אליי מישהו ואמר שיש לו בשבילי 'הצעה מוזיקלית'", היא מספרת, "הוא הציע לי להיות הסולנית של להקת אנרגיה חולנית. אמרתי, 'אבל אני לא יודעת לשיר', אז הוא אמר שאני צריכה רק לעמוד על הבמה ולצרוח. סירבתי, ואז הוא התקשר שוב וביקש טלפון של שחקנית אחרת מהסדרה, הרגשתי כל כך לא מיוחדת".
אז אם לא תהפכי לזמרת פאנק זועמת, מה את רואה הלאה מבחינת הקריירה?
"להמשיך בעשייה, ביצירה בעצמי. אני עובדת עכשיו על סרט קצר, כתסריטאית ובמאית. אני מתחילה ללמוד קולנוע באוקטובר באוניברסיטה. ברגע שאתה אוהב עולם, יש משהו בלגעת בכל החלקים שבו. זה מרגיש לי מאוד טבעי, זה מין דחף שקיים אצלי להבין מכל הכיוונים. אני מקווה ומאמינה שלימודי קולנוע יתרמו לי גם כשחקנית".
ולא חוששת שתיתקעי בתדמית כוכבת הילדים?
"לא. באמת באתי לזה כשחקנית, קודם כל, אני לא מצטלמת ככוכבת ילדים. כל אחד לוקח את זה לכיוון שהוא בוחר ומתאים לו. אתה מתקדם ועובד וממשיך לעשות".
אגב, ירדת לשמח ילדים בדרום?
"כן, לאשדוד, עם ערוץ הילדים. היינו שם כמה שעות באיזה מקלט אפלולי שכזה עם חבורה של ילדים מתוקים. הם היו ילדים כאלה טובים. זה שבר את הלב".
את טובה עם ילדים?
"את צריכה לשאול ילד. אני חושבת שגם כילדה לא הייתי טובה עם ילדים" (צוחקת).
6 צפייה בגלריה
"אין לי בעיה שיזהו או לא יזהו אותי". זקס על שער פנאי פלוס
"אין לי בעיה שיזהו או לא יזהו אותי". זקס על שער פנאי פלוס
"אין לי בעיה שיזהו או לא יזהו אותי". זקס על שער פנאי פלוס
(צילום: אוהד רומנו)
אוי לא. את מאלה שמדברים איתם כמו תינוקות?
"זה לא עובד, את מבינה? זו השיטה היחידה שאני מכירה, וזה לא עובד לי. אני נלחצת בעיקר בגלל מה שמצופה ממני, אני לא יכולה להפעיל אותם, אני לא יכולה לצעוק. ניסיתי לעבוד קצת עם ילדים, אחרי שהתנדבתי המון שנים עם קשישים. איתם יש לי באמת שיח מאוד טוב".
אז את בעצם כוכבת קשישים מפוספסת.
"כן. אבל הבנתי שהצד של הילדים לוקה בחסר. זו היתה חוויה מעניינת. יש ילדים שיש לך חיבור טבעי איתם ויש כאלה שפחות. הסרט הקצר שלי הוא על תודעה של ילד בארוחה משפחתית. בגלל זה מתסכל אותי שלא תמיד יש לי שפה משותפת איתם".
ובעולם המבוגרים, איך הולך עם הדייטים?
"אני לא יוצאת הרבה, קצת קשה לי עם הפורמליות".
כן. ג׳רי סיינפלד אמר שדייט זה כמו ראיון עבודה, עם פוטנציאל לעירום.
"גם ראיון עבודה בא עם פוטנציאל כזה".
"שוברי גלים", חלק 2 של העונה הראשונה, החל מה־1.9, א'-ד' בשעה 14:35 (לצופי yes)

המשך הראיון עם זקס בגיליון פנאי פלוס החדש

צילום: אוהד רומנו
סגנון: אביב אברמוב
איפור ושיער: שמעון שושן, ע.סגנון: מאור אומזגין, ע.צלם: אוהד בק
צולם בסינמה סיטי ראשון לציון. קולקציית חזרה לבית הספר: פלפוט וסבן מותגים ישראל. הלבשה: הלנה, קסטרו, H&M;, אינק, זארה, Forever 21, TwentyFourSeven, פול אנד בר, טופ שופ. שרשרת: ליאת גינזבורג. משקפיים: פראדה.